Gamma knife

Gamma knife este o metod? non-invaziv? de tratament a tumorilor într-o singur? zi, viagra site fiind folosit? în neurochirurgie.

Această tehnică de radiochirurgie stereotaxică presupune administrarea țintită a unei doze mari de radiații la nivelul formațiunii tumorale, pentru a limita lezarea țesutului sănătos; procedura este asistată de calculator și iradiază cu precizie mare volumul de țesut tumoral delimitat, fără a afecta celulele sănătoase adiacente. Principiul radiochirurgiei gamma constă în concentrarea a 201 fascicule de radiații gamma de intensitate înaltă la nivelul tumorii; fiecare fascicul în parte are o energie slabă (ceea ce permite ca traversarea țesutului sănătos să nu ducă la lezarea acestuia), însă focalizarea acestora într-un punct duce la sumarea radiațiilor și la obținerea unui efect radioterapeutic potent. Spre deosebire de radioterapia clasică, care iradiază în mod egal țesutul sănătos cu cel tumoral, radiochirurgia stereotaxică utilizează fascicule externe multiple ce converg la nivelul leziunii și realizează o iradiere concentrată a structurii țintite, cu iradiere minimă a parenchimului înconjurător.

„Bisturiul” cu radiații Gamma Knife (Elekta) a fost inventat la Institutul Karolinska în 1967 de către Lars Leksell (neurochirurg suedez) și Börje Larsson (radiobiolog la Universitatea Uppsala). Gamma Knife conține 201 surse de Cobalt-60 de aproximativ 30 Curie, care sunt amplasate circular într-un dispozitiv puternic ecranat (care absoarbe radiația radioactivă). Instrumentul de radiochirurgie emite radiații gamma într-un punct țintit din creierul pacientului, unde este localizată leziunea; pacientul poartă o cască specială de plumb care este fixată chirurgical de craniu pentru ca formațiunea tumorală să rămână fixă în timpul iradierii. Pe scurt, procedura constă în administrarea, într-o singură ședință, a unei doze ablative de radiații țintite la nivelul leziunii. Gamma-knife are o acuratețe submilimetrică (0.1 mm).

Tratamentul radiochirurgical cu Gamma Knife poate fi aplicat în cazul leziunilor intracraniene mici (sub 3-4 cm), care sunt situate profund în creier și sunt dificil de abordat prin chirurgie clasică:

  • tumori intracraniene benigne sau maligne (primare sau metastatice) – schwanoame (neurinom de acustic), meningioame, astrocitoame, tumori hipofizare, pinealoame, craniofaringioame, cordoame, ependimoame, meduloblastoame, glioblastoame, metastaze
  • anomalii vasculare – malformații arteriovenoase (MAV), angioame cavernoase
  • tulburări funcționale – nevralgia de trigemen, tulburare obsesiv-compulsivă
  • boala Parkinson
  • tremor esențial
  • anumite tipuri de epilepsie, cefaleea cluster

Procedura în sine durează 30-120 minute (60 minute în medie) și nu este dureroasă; este important ca pe durata iradierii pacientul să stea nemișcat. Indicația de radiochirurgie gamma este stabilită de medicul neurochirurg și radiooncolog pe baza examinării clinice și paraclinice (imagistice – CT, IRM, angiografie). Tratamentul cu Gamma-Knife se poate face cu internare de zi (externarea se poate face în aceeași zi sau ziua următoare). Rezultatul este mișcorarea volumului sau chiar dispariția completă a leziunii (tumoră, malformație vasculară). Riscurile procedurii sunt foarte mici, iar complicațiile sunt legate de boala care este tratată. Comparativ cu chirurgia clasică, radiochirurgia gamma nu prezintă risc de hemoragie, infecție sau legat de anestezia generală (montarea cadrului stereotaxic se face sub anestezie locală). Procedura nu lasă cicatrici și  nu este sângerândă; până în 2007, la circa 400.000 pacienți tratați prin radiochirurgie gamma, mortalitatea procedurii a fost zero (Prog Neurol Surg. 2007;20:388-91). În plus, costul unei proceduri de tratament cu Gamma Knife este cu 25-30% mai mic decât al unei proceduri de neurochirurie clasică.

Un alt instrument de radiochirurgie este Cyber Knife (Accuray), un sistem robotic care poate fi utilizat pentru tratamentul cancerului, indiferent de localizare. Sistemul inventat de John R. Adler (profesor de neurochirurgie și radiooncologie la Universitatea Stanford), Peter și Russell Schonberg (Schonberg Research Corporation) constă într-un accelerator liniar de particulare și un braț robotic care direcționează radiația în orice zonă a corpului.

Comments  

# Cristina2017 2017-09-26 22:40
Va rog sa precizati daca acest tratament se poate aplica unui copil sub 3 ani cu cavernom. Multumim!
Reply | Reply with quote | Quote
# gigi 2017-05-23 12:42
mama mea a fost diagnostica de curand cu glioblastom. tumoarea a fost operata de urgenta deoarece avea dureri mari de cap si eliminata in totalitate dupa cum ne-au spus medicii. ni s-a recomandat radioterapie in faza urmatoare. se poate folosi procedura gamma knife in acest caz. nu am dori sa o supunem unei radioterapii care am inteles ca este cam grea si ar agrava mai mult problema ei? multumesc
Reply | Reply with quote | Quote
# Tiberiu 2017-04-23 20:53
Buna ziua ma numesc Tiberiu si vreau sa stiu daca radiochirurgia CyberKnife e valabila ca si in cazul celeilalte variante si pt tremor esential.
Reply | Reply with quote | Quote
# Tiberiu 2017-06-24 15:44
Buna ziua,la ce clinica privata din Romania se poate efectua tratament non-chirurgical GK sau radiochirurgie stereotactica SRS pt tremor esential?
Reply | Reply with quote | Quote
# superstar 2016-04-26 19:03
BUNA ZIUA ,AM O INTREBARE CAT COSTA O SEDINTA DE GAMMA KNIFE,SI CU TRIMITERE??
Reply | Reply with quote | Quote
# babi 2015-08-22 22:19
la mine s-a diagnosticat adenom hipofizar si mi sa recomandat terapia gamma knyfe
intrebare dupa terapia asta nu poate fii intampla ca tumoara se micsoreaza si dupa un timp poate creste inapoi si mai mare??
Reply | Reply with quote | Quote
# popescu dumitra 2015-06-24 21:09
Am fost diagnosticata cu un Glomus timpanicus jugular, dimensiuni 7mm/4mm Se paote aplica aceasta metoda si pe tumorile glomice?
Reply | Reply with quote | Quote
# A.Pop 2015-03-05 20:36
Sotul meu a fost operat pe 11.08.2014 de meningiom precoronar frontal stang ,iar pe data de 25.02.2015 am mers la al 3-lea control rezultatul RMN-ului la concluzii scrie:modificar i postoperatorii frontale stangi:volet osos,cavitate porencefalica,e dem si glioza postoperatorie; anomalie de semnal cu aspect de formatie expansiva in interiorul cavitatii porencefalice,c u baza de implantare pe tablia interna,intens captanta postcontrast-re cidiva tumorala versus rest tumoral;atrofie corticala.La Iasi ni s-a recomandat radioterapie,ia r la spitalul Monza sa stam 3 luni,sa faca iar RMN,sa-l transmitem si sa ne spuna ce sa facem.Nu stiu cum este mai bine,pe acest sait vorbindu-se de gama knife.Oare cum e bine sa procedez.Sotul meu se simte perfect.
Reply | Reply with quote | Quote
# Claudia 2014-02-03 12:34
Sotul meu a fost operat pe data de 31 decembrie de tumora cerebrala temporo occipitala stanga.Starea lui e buna. Mai are tulburari de comportament, de multe ori e ca un copil. Diagnosticul m-a daramat: GLIOBLASTOM. Urmeaza sa obtin trimitere catre Radioterapie Galati. Noi locuim la Focsani. M-ar interesa daca am putea sa folosim si tratamentul cu Gamma knife pentru restul de tumora. Mi-e greu sa accept ideia de a-l pierde. Are 45 de ani si avem 3 copii. Cea mica nu a implinit 2 ani. Ajuta-ne Doamne!
Reply | Reply with quote | Quote
# morarumarianavalerica 2013-11-07 16:17
buna ziua sint operata de meningiom sant ollfactiv frontal dr in urma cu 2 ani,am mers anual la rmn,in primul an dupa interventie mi s-a desoperit un microadenom de hipofiza 0,4 cm si un meningiom de 0,5cm,in anul 2012 a stagnat si acum surpriza a aparut un nou meningiom la nivelul celulelor etmoidale postero-lateral dr adiacent cavitatii postoperatorii cu dim de 1,5/0,7cm, parerile sint impartite pe rezultat imi scrie recidiva dar fiind asistenta med ne-am uitat pe cd din 2012 si exista, dar nimeni nu la vz pt ca s-a studiat cd,deci am aj la concluzia ca e rest tumora.medicul neurochrirurg ma indrumat sa cer o parere despre gama-knife,daca se poate face daca este necesar si daca da pina la citi cm puteti interveni?daca nu cresc si stagneaza se le pot tine sub control,multume sc cu respect
Reply | Reply with quote | Quote
# singheorghe dumitru 2013-05-13 05:50
Sufar de nevralgie de trigemeni (stg. maxilar superior). Ce tratament imi recomandati? si unde sa ma adresez.
Reply | Reply with quote | Quote
# cumpatapetru 2013-03-22 15:59
pentru ca exista multe semne de intrebare, doresc sa dau un raspuns. sunt adela si sunt o persoana care am facut interventia cu raze gama knife. despre rezultat sunt sigura ca va fi unul f bun. am facut aceasta interventie pe 19 martie si dupa 6 luni trebuie sa merg la control. darde fapt vreau sa va spun ca am vazut multe persoane care erau la control dupa 1 an, doi ani chiar si 5 ani era o batrina de 75 de ani cu rezultate f. bune. aceasta interventie e usor invaziva si nu se poate compara cu o operatie clasica.in ziua care am facut-o am si plecat acasa. a doua zi eram la munca. toate acele persoane cu rezultate de exceptie au avut tumori benigne. eu am avut un menginom. oficial interventia este gratuita. eu va doresc multa sanatate la toti cei interesati.
Reply | Reply with quote | Quote
# morarumarianavalerica 2013-11-07 16:22
cum as putea sa i-au legatura cu tine?eventula pe fb sa vb pe mes
Reply | Reply with quote | Quote
# ioana 2013-02-15 10:56
Buna ziua,
As vrea va rog sa stiu daca exista efecte secundare ce apar in urma tratamentului cu gamma knife?Daca sunt, care ar fi ele si care este perioada in care isi fac simtita prezenta?
Reply | Reply with quote | Quote
# Aleny 2014-05-22 17:52
Da Ioana. Exista si efecte secundare despre care,dupa cate am observat,nu se discuta. Eu am fost tratata cu Gamma Knife de doua ori. Efectele au aparut dupa aproximativ doi ani. Aceste radiatii distrug partial,tempora r sau definitiv nervii tesutului si a osului, in special in zonele tratate si cele apropiate zonelor tratate cu aceste raze. Aceste paralizii ale nervilor produc dureri, uneori foarte mari,continue si pe perioada lunga de timp.Eu ma confrunt in prezent cu efectele acestui tratament.
Reply | Reply with quote | Quote
# laura 2012-08-02 17:12
buna ziua.mama mea a fost operta cu laser ul pt un adenom hipofizar fiind diagnosticata cu acromegalie.in urma interventiei a ramas cu 2 reziduuri pt care in toamna este programata pt radioterapie gamma knife.spuneti-m i,va rog, exista riscul sa ii pice parul sau interventia in sine sa necesite acest lucru??multumes c mult..restul informatiilor le avem,asta era singura intrebare
Reply | Reply with quote | Quote
# DANY 2012-04-27 10:38
Buna ziua
Avem o dilema,ni s-a recomadat de neurochirurg pt.o malformatie arteriovenoasa sa facem tratament radiochirurgica l.Avem programare pt.tratament saptamana viitoare si se face cu gamma-knife.Pri ntre alte informatii am aflat ca exista si un alt aparat pt acest tip de tratament care se numeste Ciberknife. Intrebarea e: cu care din cele 2 aparate e mai recomandat pt.o malformatie arteriovenoasa cerebela sa facem tratamentul?
Reply | Reply with quote | Quote
# dany 2012-04-20 16:58
Buna ziua
Va rugam sa ne spuneti ,In cazul unei malformatii arteriovenoase de 10mm*15mm*18mm in zona tercio-mediu din corpul calos al capului, se poate tratata doar cu gamma knife fara a face o pre embolizare?
Si care e diferenta intre tratamentul radiochirurgica l cu gamma-Knife si del de Lineal(Linac)?
Multumesc anticipat si multa sanatate sa aveti!
Reply | Reply with quote | Quote
# admin 2012-04-21 12:36
Gamma-knife foloseste radiatii gamma, pe cand acceleratoarele liniare (Linac) raze X. Despre alternativele de tratament cel mai bine ar fi sa discutati cu un neurochirurg/ne uroradiolog cu experienta in acest domeniu.
Reply | Reply with quote | Quote
# ionut 2011-11-21 06:00
buna ziua,
in urma unui rmn cu substanta de contrast,sotiei mele i-au fost descoperite doua anevrisme saculare de 0.3cm si de 0,24 cm situate la nivelul peretelui anterior al segmentului infraclinoidian al arterei carotide interne stg;se pot opera(trata sau rezolva)prin acest procedeu cu raze gamma knife ?Ce riscuri implica ?In timp creierul nu sufera datorita iradierii ?
Reply | Reply with quote | Quote
# admin 2011-11-21 06:18
Buna ziua,
Pentru tratamentul anevrismelor cerebrale exista posibilitatea tratamentului endovascular cu coils-uri electromagnetic e - se introduce o sonda prin artera femurala pana la locul anevrismului si se astupa anevrismul cu un ghem de spirale din platina.
Anevrismele sotiei dvs sunt destul de mari, adresati-va cat mai repede clinicii de neurochirurgiei de la Bagdasar, sectia de neuroradiologie interventionala.
Multa sanatate!
Reply | Reply with quote | Quote
# julia 2011-06-17 16:07
La un rmn-cerebral am fost diagnosticata cu un angiom-venos (nepatologic) de 1cm in partea stanga. Se poate opera cu un astfel de robot? Multumesc!
Reply | Reply with quote | Quote
# admin 2011-03-08 21:30
luati legatura la Sectia de Neurochirurgie a Spitalului Bagdasar Arseni
Reply | Reply with quote | Quote
# geanina 2011-03-08 16:22
Am un meningiom de 10mm/8 mm situat in fosa posterioara. Stiti cumva care ar fi costul interventiei gamma knife pentru o astfel de tumora?
Reply | Reply with quote | Quote
# cumpatapetru 2013-03-14 11:50
procedura este gratuita
Reply | Reply with quote | Quote
# admin 2011-03-02 20:40
da, chirurgia gamma knife este disponibila in Bucuresti la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar Arseni - Clinica de Neurochirurgie
Reply | Reply with quote | Quote
# boitor 2011-03-02 20:35
....gamma knife surgery se face si in romania ,daca da ,unde anume?
Reply | Reply with quote | Quote
# abces cerebral 2011-02-09 09:10
nu, tratamentul abceselor cerebrale se face prin drenaj chirurgical (aspiratie sau excizia colectiei) si antibiotice
Reply | Reply with quote | Quote
# alina maria smedescu 2011-02-09 00:23
radiochirurgia gamma knife este valabila si in cazul abceselor cerebrale?
Reply | Reply with quote | Quote

Add comment


Security code
Refresh